- Lietuvių kalba ir literatūra
Dažnai sulaukiu klausimo, kaip mes mokomės lietuvių ir literatūros. Turiu prisipažinti – nemoku dirbti pagal jokius lietuvių kalbos ir literatūros vadovėlius. Ypač senesnius. Man jie kelia daugiau klausimų nei kad suteikia atsakymų. Todėl labai džiaugiuosi, kad iš mokyklos, su kuria bendradarbiavome prieš porą metų, pasiėmėme visai kitokią kalbos mokymosi sistemą, kurią su vaikais ir taikome.
Realiai ant jos dabar „pastatyti“ ir naujieji „Horizontų“ vadovėliai, bet vis tiek, dirbant su vaikais pagal individualius planus, nemoku imti ir tiesiog versti nuosekliai puslapius bei sekti tais vadovėliais taip, kaip ten viskas išdėstyta – būtent tokia tvarka. Nes, matydama silpnąsias vaikų vietas, mieliau ne tiesiog dėsiu pliusiukus, kad va, pervertėme tiek ir tiek vadovėlio puslapių, o verčiau imsiu ir dirbsiu su jais ties konkrečių gebėjimų ugdymu.
Kalbos mokymasis bendrosiose ugdymo programose (BUP) šiuokart yra labai aiškiai suskaidytas į keturias kalbos mokymosi sritis: 1) skaitymas, teksto supratimas ir literatūros bei kultūros pažinimas; 2) rašymas ir teksto kūrimas; 3) kalbėjimas, klausymas ir sąveika ir 4) kalbos pažinimas. Arba, trumpiau tariant:
- Literatūra ir teksto suvokimas
- Tekstų kūrimas
- Komunikacija
- Gramatika
Taip, neplakant nieko į vieną krūvą, mes atskirai tų dalykų ir mokomės. Skiriant konkrečiai sričiai ir konkrečias pamokas savo tvarkaraštyje:
Pabandysiu kiekvieną apžvelgti atskirai.
- Literatūra ir tekstų suvokimas
Nors esu įsitikinusi, kad knygų skaitymas yra labai svarbus ir, mokantis kalbą, – beveik visa ko pagrindas, deja negaliu labai pasigirti, kad mūsų namuose su knygomis yra paprasta. Nes skaitymas vaikams nėra ta mėgstama veikla, kurios norėtųsi jiems griebtis savarankiškai. Todėl tą taip vadinamąją privalomąją / rekomenduojamąją literatūrą skaitome drauge. Pripažinsiu – retas kuris kūrinys iš jų patinka ir man pačiai, na bet kažką šiaip ne taip išsirenkame...
Kaip žinia, pagal bendrąsias ugdymo programas literatūra yra suskirstyta temomis:
Savo ruožtu prie kiekvienos temos yra rekomеnduojami tai temai kūriniai. Pvz.:
Taigi, besirenkant vaikams kūrinius, stengiamės, kad jie visi pakliūtų į skirtingas kategorijas. Na, o jau ten pasirinkimas iš tiesų gali būti platus. Nes, jei pastebite, paskutinė kiekvienos kategorijos eilutė nurodo: „ar kiti šių arba kitų autorių kūriniai“. Todėl jei matote, kad nei viena siūloma knyga toje kategorijoje jums ar vaikams ne prie širdies, čiupkite tai, kas jiems ar/ir jums patinka.
Būtent taip vaikai, kurie visai nesižavi Dž. R. R, Tolkino „Hobitu“ ar Č. Dikenso „Kalėdų giesme“, gali laisvai pasirinkti tai, kas jiems pagal pomėgius, charakterį ar brandą...
Kad ir kaip svirtų man rankos su tuo skaitymu, visgi galiu pasidžiaugti, jog pamažu jaučiu, kad reikalai gerėja. Nes, įtariu, tiesiog ateina metas, kai skaitymo greitis jau pakankamas, kad jis vis mažiau kliūtų teksto suvokimui. Na, o tada, žinoma, galime pradėti jau ir apie šiokį tokį skaitymo malonumą kalbėti. Plius, be abejo, ir šiaip interesų laukas po truputį plečiasi, atsiranda kitoks literatūros matymo kampas ir, žiūrėk, kažką sau paskaityti bet kokiu atveju atranda.
Džiaugiuosi Liutauro, kuris pagaliau pasakė, kad „Nevykėlio dienoraštis“ nebelabai jam įdomus, šių metų pasirinkimu. Ir nors visi žinome skambią frazę, kad nereikia spręsti apie knygą iš jos viršelio, abu vaikai knygas labai dažnai renkasi būtent taip... Tokiu būdu Liutauras knygyne užmatė ir man iš bibliotekos liepė paimti T. Arts knygą „Paklydusios sielos“. Kol kas skaito, panašu, visai susidomėjęs...
- Tekstų kūrimas, rašymas
- Komunikacija
- Gramatika

Gramatikos mokymosi principas iš tiesų pas mus panašus kaip ir matematikoje: pereiname temos teorijos dalį, pasidarome trumpą temos konspektą, susižiūrime, ką mokame, o ko nemokame, tuomet atliekame daugiau ar mažiau su tema susijusių užduočių ir vėliau jau tai, ką išmokome, taikome rašiniuose.
Taip po truputį skinamės per lietuvių kalbos ir literatūros džiungles.
––––––––––––––––––––––––––
- Anglų kalba
Panašiai mokomės ir užsienio kalbų. Gal tik čia daugiau varijuojame ir laisviau į viską žiūrime. Angliškai paskaitome ne visai sistemingai, daugiau priešokiais. Šiemet daugiau bandome kreipti dėmesį į gramatiką, kurią ankstesniais metais buvome kiek palikę šone.
Paprastai imame vieną temą iš BUP, ir joje „kapstomės“: ką nors pažiūrime ta tema Youtube, susipažįstame su tos temos žodynu, tada jau bandome visa ką apjungti rašydami ar kalbėdami.
––––––––––––––––––––––––––
- Rusų kalba
Jei turite kokių klausimų, susijusių su kalbų mokymusi ar kitais dalykais, drąsiai rašykite komentarą čia arba Instagram paskyroje. ;)
Iki greito!


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą