2025 m. spalio 23 d., ketvirtadienis

Asmenybės ir charakterio ugdymas


Jau pačioje domėjimos apie UŠ pradžioje žinojau – ugdyk vaiko charakterį, o visa kita susidėlios. Skambėjo labai gražiai. Teisingai. Tik va bėda – tada dar nežinojome apie neuroįvairovę, ir verčiantis per galvą teorija niekuomet taip ir nevirto ta gražia, tvarkinga praktika, kokia norėjosi jei ne su kitais, tai bent savyje pasidžiaugti. Gal net atvirkščiai – vertė gūžtis ir nuolat savęs klausti – ką darau ne taip ir kodėl man niekada neveikia tai, kas veikia daugumai... 

Todėl nuo pernai, kuomet praėjome PPT vertinimą ir kai iš naujo pradėjome mokytis mokytis (toks geras kalambūras šioje vietoje išeina), daug kas vyksta pas mus kitaip. Taigi asmenybės ugdymui tavarkaraštyje turime du dalykus: gyvenimo įgūdžius (svarbiausia – kognityvinių gebėjimų) ir tikybą.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 


  • Kognityviniai gebėjimai

Jei pradinėse klasėse visais įmanomais būdais bandėme pabėgti nuo per didelės struktūros (kitaip tariant vengėme perkelti mokyklą į namus), tai dabar vis dažniau grįžtame prie stuktūruoto mokymosi. 


Kodėl? 
Nes tik taip pavyksta suvaldyti visus tuos dėmesio nelaikymo, emocijų šokinėjimo ir spontaniško „metu kelią dėl takelio“ faktorius. Įdomumo vietomis gal lieka mažiau, bet mažiau lieka ir frustracijos, pykčių, pasimetimo ir nenuoseklumo. Mažiau skubėjimo. Daugiau ramybės. 



Taigi – vieni pirmųjų mūsų savaitės tvarkaraštyje yra kognityviniai gebėjimai – dėmesio ir atminties lavinimas. Magdei, kai galiu, pasiūlau:

  • įvairius galvosūkius,
  • logines užduotis,
  • eilėraščių ar dainelių mokymąsi.


Liutaurui dažnai užskaitau dar ir smuiko namų darbus, kuomet reikia mokytis kokį kūrinį mintinai.


Nors knygelės skirtos 9-11 metų vaikams, mano 12-metei jos – pats tas. Pernai buvau įsigijusi „Victorious parenting“ kognityvinių gebėjimų stiprinimo kursą BrainFit, iš kurio kartais irgi pasiimu idėjų. Kursas patrauklus tuo, kad yra teorinė dalis ir praktinė. Teorinėje dalyje susipažįsti su įvairiais kognityviniais gebėjimais, jų iššūkiais, praktinėje dalyje yra duodamos užduotys skirtingo amžiaus vaikams, kaip tuos gebėjimus lavinti. 



Nesu šio kurso reklamuotoja, tiesiog dalinuosi variantu, kuris man pačiai tikrai patiko. Nes mano perfekcionizmas dažnai numarina bet kokias pastangas ką nors pradėti vien pagalvojus, kad reikės surankioti įvairius resursus, ieškoti, kapstyti, ką kur kaip galima būtų padaryti. 

Tuo tarpu čia radau labai daug dalykų vienoje vietoje, plius jie labai aiškiai struktūruoti, kiekvienoje skiltyje tikrai nemažai papildomos medžiagos atsisiuntimui – įvairūs praktikavimosi vedliai, refleksijų lapai ir pan. Viskas vaikams pagal amžių – mažesniems su daugiau iliustracijų, vyresnėliams – lakoniškiau.

Kiek anksčiau esu bandžiusi pasinaudoti ir Strategic parenting medžiaga. Yra ten tikrai nemažai resursų, vertų dėmesio, dauguma jų nėra labai brangūs, tačiau man jie nepasiteisino. Atrodytų, skaitai – viskas ok, labai aišku ir gražu. O kai reikia taikyti praktikoje, čia ir sustojame... Toks tarsi „daug triukšmo dėl nieko“ variantas.

Bet kokiu atveju, nebūtina užsikelti kartelę ir žūtbūt ieškoti idealiausios medžiagos, geriausio kokio kurso tokiems dalykams lavinti. Per laiką supratau, kad...

ne tiek net svarbu, kas bus daroma, svarbu, kad apskritai kažką darytum ir judėtum į priekį.

Todėl jei nežinote, nuo ko pradėti, imkite kad ir pirmąją parduotuvėje pasitaikiusią po ranka kryžiažodžių ar galvosūkių knygelę vaikams ir tiesiog pradėkite... O pakeliui pamatysite, ko imtis po jos. Mažais žingsneliais į priekį – geriau nei visai stovėti vietoje.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 


  • Tikyba

Trečius (o gal jau ketvirtus?) metus su vaikais tęsiame Biblijos citatų mokymąsi mintinai. Kartais sulaukiu klausimų, koks tikslas yra mokytis jas mintinai? Ir dar, juo labiau, stengiantis prisiminti ir kokioje Biblijos vietoje jos yra.

Tikslas susideda iš kelių smulkesnių dedamųjų:
    1. Visų pirma, mes tikime, kad Biblija yra Dievo žodis. Visa ko pamatas. 
      Tik tada, kai žinai, kas tikrai Rašte parašyta, o kas neparašyta, gali judėti toliau. Nes Dievo žodis yra „naudingas mokslui, pabarimui, pataisymui, teisumo pamokymui, kad Dievo žmogus būtų tobulas, pilnai aprūpintas visiems geriems darbams“ (2Tim 3:16-17).
    2. Biblijoje tikintieji esame skatinami dėti į širdį tiesas, kad jos įsišaknytų širdyje ir tam tikrose situacijose nukreiptų mūsų žingsnius, sąmoningai renkantis – eini pagal Dievo tiesą ar kita kryptimi?
    3. Nepakanka žinoti, kad tam tikra tiesa yra parašyta Biblijoje. Jei nori nepasimesti kontekste, turi žinoti bent preliminariai, kur ir kam apie tai rašoma ir kam ta žinia galioja: Izaraelio įstatymo laikais vien žydų tautai ar šių dienų Malonės amžiuje gyvenatiems žmonėms, ar ateities kartoms.

Tai štai, dėl visų šių (ir ne tik šių) priežasčių mes stengiamės į savo atmintį susidėti kuo daugiau citatų, ka nereikėtų savęs nuolat klausti: „Palauk, kaip ten parašyta?..“ Na, o ir šiaip tikiu, kad smegenų lavinimas pats iš savęs dar niekam nepakenkė...




Taip pat skaitome toliau su vaikais ir pačią Bibliją. Šiuo metu – Mato evangeliją. Skaitome, diskutuojame, kartais nuklystame į visai netikėtas lankas. Štai vienądien Magdė pareiškė, kad ji nori turėti savo asmeninę Bibliją. Bet taip pat pasakė, kad mūsų turimas Biblijos leidimas yra per didelio formato, o ji norinti kokios nors mažesnės. Tuomet ėmėme diskutuoti apie Biblijų vertimus, originalius ir iškraipytus rankraščius, iš kurių jos buvo verstos ir apie per laiką atsiradusias skirtingas Biblijos, kurios toli gražu nėra nekompetentingų vertėjų kaltė, bet verčiau rankraščių atrankos reikalas... Žodžiu, Magdė apsisprendė turėti gal ir ne geriausią vertimą, bet jai patraukliausią. Na, o mano tikslas tam kartui – kad ji apskritai skaitytų. O su niuansais išsiaiškinsime vėliau.




Vasarą svarsčiau dar apie vieną šaltinį mokymuisi, kurį man užrodė Eglė. Tai – Rick Waren knyga „Kam aš esu“.




DI pagalba spėjau netgi susidėlioti 12-kai savaičių mokymosi planus...


Deja, juos bedarydama supratau, kad kol kas maniškiams per sudėtingi klausimai pasvarstymui ir apskritai dar kol kas per platus šios knygos turinys. Todėl atidedu kitiems metams, o šiemet, kaip jau sakiau, toliau skaitysime Bibliją, diskutuodami apie tai, kas pakeliui iškils ją beskaitant, ir mokysimės citatų dainelių. ;)


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą